CT Herzbildgebung

Herzbildgebung

„Bildgebung des Herzens“ bedeutet die nicht-invasive Untersuchungen des Herzens und der großen Gefäße mit Hilfe der Computertomographie (CT) und der Magnetresonanztomographie (MRT). Mit speziellen Techniken der CT kann ein scharfes Bild des Herzens und der Herzkranzgefäße angefertigt werden und Verengungen an den Herzkranzgefäßen auch ohne Herzkatheter und mit geringer Strahlenexposition für den Patienten ausgeschlossen oder nachgewiesen werden. Gleichzeitig kann das Ausmaß der Gefäßverkalkung bestimmt werden. Mit der MRT können krankhafte Veränderungen des Herzmuskels sowie Durchblutungsstörung des Herzmuskels untersucht werden. Sowohl CT als auch MRT werden zur Planung komplexer operativer Eingriffe am Herzen eingesetzt. 

Um die optimale Versorgung unserer Patienten kümmert sich ein erfahrenes und hochspezialisiertes Team ausgewiesener Experten auf dem Gebiet der Herzdiagnostik.

Terminvergabe unter Tel: 0911-398-5225 (Herz-CT und Herz-MRT)

 

            Dr. med. Johannes Schwab             Prof. Dr. Michael Lell          
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Herz-CT mit regelrechter Darstellung der Herzkranzgefäße

Kardio-CT

Die Herz-CT Untersuchungen werden im Klinikum Süd mit einem high-end dual-source CT (Siemens Somatom FORCE) durchgeführt. Dies ist das derzeit modernste und leistungsfähigste CT um hochauflösende, dreidimensionale Bilder der Herzkranzgefäße und des gesamten Herzen mit einer extrem niedrigen Strahlenexposition zu erstellen. Die Untersuchung ist völlig schmerzfrei und nicht-invasiv, sie kann ambulant durchgeführt werden und dauert mit Vorbereitung nur wenige Minuten.

 DSC00341 - KopieDSC00343 - Kopie Pericarditis LE 4CH - KopiePericarditis LE KA2 - Kopie

Herz-MRT (3.0 und 1.5 T); MRT-Bilder eines Patienten mit Entzündung des Herzbeutels nach grippalem Infekt. Kräftiges late enhancement.

Kardio-MRT

Im Klinikum Süd stehen seit Mai 2019 zwei neue Kernspintomographen (MRT, Philips Ingenia 1.5T und Ingenia Elition 3T) mit Hochleistungsgradienten für Herzuntersuchungen zur Verfügung. Die Untersuchung in den MRTs mit relativ kurzem und breiten Tunnel dauert je nach Fragestellung zwischen 20-40 Minuten. Die Untersuchung ist völlig schmerzfrei und nicht-invasiv, sie kann ambulant durchgeführt werden und es besteht keine Strahlenexposition. Bei Patienten mit Herzschrittmachern muss im Vorfeld geklärt werden ob bei ihnen eine Untersuchung im MRT möglich ist.

Ausgewählte Publikationen:

MRI to investigate iliac artery wall thickness in triathletes. Regus S, Almási-Sperling V, Janka R, Rother U, Lell M, Meyer A, Lang W. Phys Sportsmed. 2018 Mar 20:1-6

Impact of Contrast Media Concentration on Low-Kilovolt Computed Tomography Angiography: A Systematic Preclinical Approach. Fleischmann U, Pietsch H, Korporaal JG, Flohr TG, Uder M, Jost G, Lell MM. Invest Radiol. 2018 May;53(5):264-270

Myocardial adaption to HI(R)T in previously untrained men with a randomized, longitudinal cardiac MR imaging study (Physical adaptions in Untrained on Strength and Heart trial, PUSH-trial). Scharf M, Oezdemir D, Schmid A, Kemmler W, von Stengel S, May MS, Uder M, Lell MM. PLoS One. 2017 Dec 7;12(12):e0189204

Relationship between low tube voltage (70 kV) and the iodine delivery rate (IDR) in CT angiography: An experimental in-vivo study. Lell MM, Fleischmann U, Pietsch H, Korporaal JG, Haberland U, Mahnken AH, Flohr TG, Uder M, Jost G. PLoS One. 2017 Mar 20;12(3):e0173592. doi: 10.1371/journal.pone.0173592. eCollection 2017

Impact of whole body electromyostimulation on cardiometabolic risk factors in older women with sarcopenic obesity: the randomized controlled FORMOsA-sarcopenic obesity study. Wittmann K, Sieber C, von Stengel S, Kohl M, Freiberger E, Jakob F, Lell M, Engelke K, Kemmler W. Clin Interv Aging. 2016 Nov 18;11:1697-1706. eCollection 2016

Prediction of fluoroscopic angulations for transcatheter aortic valve implantation by CT angiography: influence on procedural parameters. Hell MM, Biburger L, Marwan M, Schuhbaeck A, Achenbach S, Lell M, Uder M, Arnold M. Eur Heart J Cardiovasc Imaging. 2017 May 1;18(8):906-914.

CMR imaging for follow up of isolated cardiac sarcoidosis with extensive biventricular involvement. Schwab J, Fessele K, Bastian D, Ficker JH, Papadopoulos T, Lell M, Pauschinger M. Int J Cardiol. 2016 Oct 15;221:777-9.

Contrast volume reduction using third generation dual source computed tomography for the evaluation of patients prior to transcatheter aortic valve implantation. Bittner DO, Arnold M, Klinghammer L, Schuhbaeck A, Hell MM, Muschiol G, Gauss S, Lell M, Uder M, Hoffmann U, Achenbach S, Marwan M. Eur Radiol. 2016 Dec;26(12):4497-4504

Influence of Cardiac MR Imaging on DNA Double-Strand Breaks in Human Blood Lymphocytes. Brand M, Ellmann S, Sommer M, May MS, Eller A, Wuest W, Engert C, Achenbach S, Kuefner MA, Baeuerle T, Lell M, Uder M. Radiology. 2015 Nov;277(2):406-12.

Aortic annulus eccentricity before and after transcatheter aortic valve implantation: Comparison of balloon-expandable and self-expanding prostheses. Schuhbaeck A, Weingartner C, Arnold M, Schmid J, Pflederer T, Marwan M, Rixe J, Nef H, Schneider C, Lell M, Uder M, Ensminger S, Feyrer R, Weyand M, Achenbach S. Eur J Radiol. 2015 Jul;84(7):1242-8

Myocardial adaptation to high-intensity (interval) training in previously untrained men with a longitudinal cardiovascular magnetic resonance imaging study (Running Study and Heart Trial). Scharf M, Schmid A, Kemmler W, von Stengel S, May MS, Wuest W, Achenbach S, Uder M, Lell MM. Circ Cardiovasc Imaging. 2015 Apr;8(4).

Determining microvascular obstruction and infarct size with steady-state free precession imaging cardiac MRI. Wuest W, Lell M, May M, Scharf M, Schlundt C, Achenbach S, Uder M, Schmid A. PLoS One. 2015 Mar 20;10(3):e0119788. doi: 10.1371/journal.pone.0119788. eCollection 2015.

Hoch- versus moderat-intensive Laufbelastung – Einfluss auf kardio-metabolische Risikogrößen bei untrainierten Männern / High versus moderate intense running exercise - effects on cardiometabolic risk-factors in untrained males. Kemmler W, Lell M, Scharf M, Fraunberger L, von Stengel S. Dtsch Med Wochenschr. 2015 Jan;140(1):e7-e13.

Optimizing contrast media injection protocols in state-of-the art computed tomographic angiography. Lell MM, Jost G, Korporaal JG, Mahnken AH, Flohr TG, Uder M, Pietsch H. Invest Radiol. 2015 Mar;50(3):161-7

Prospectively ECG-triggered high-pitch coronary angiography with third-generation dual-source CT at 70 kVp tube voltage: feasibility, image quality, radiation dose, and effect of iterative reconstruction. Hell MM, Bittner D, Schuhbaeck A, Muschiol G, Brand M, Lell M, Uder M, Achenbach S, Marwan M. J Cardiovasc Comput Tomogr. 2014 Nov-Dec;8(6):418-25

Contrast medium application in pediatric high-pitch cardiovascular CT angiography: manual or power injection? Saake M, Lell MM, Rompel O, Gloeckler M, May M, Eller A, Achenbach S, Uder M, Wuest W. J Cardiovasc Comput Tomogr. 2014 Jul-Aug;8(4):315-22

Accuracy of prospectively ECG-triggered very low-dose coronary dual-source CT angiography using iterative reconstruction for the detection of coronary artery stenosis: comparison with invasive catheterization. Layritz C, Schmid J, Achenbach S, Ulzheimer S, Wuest W, May M, Ropers D, Klinghammer L, Daniel WG, Pflederer T, Lell M. Eur Heart J Cardiovasc Imaging. 2014 Nov;15(11):1238-45

High versus moderate intensity running exercise to impact cardiometabolic risk factors: the randomized controlled RUSH-study. Kemmler W, Scharf M, Lell M, Petrasek C, von Stengel S. Biomed Res Int. 2014;2014:843095.

Stent evaluation in low-dose coronary CT angiography: effect of different iterative reconstruction settings. Wuest W, May MS, Scharf M, Layritz C, Eisentopf J, Ropers D, Pflederer T, Uder M, Achenbach S, Lell MM. J Cardiovasc Comput Tomogr. 2013 Sep-Oct;7(5):319-25

Patient-specific predictors of image noise in coronary CT angiography. Schuhbaeck A, Schaefer M, Marwan M, Gauss S, Muschiol G, Lell M, Pflederer T, Ropers D, Rixe J, Hamm C, Daniel WG, Achenbach S. J Cardiovasc Comput Tomogr. 2013 Jan-Feb;7(1):39-45

Influence of heart rate and phase of the cardiac cycle on the occurrence of motion artifact in dual-source CT angiography of the coronary arteries. Achenbach S, Manolopoulos M, Schuhbäck A, Ropers D, Rixe J, Schneider C, Krombach GA, Uder M, Hamm C, Daniel WG, Lell M. J Cardiovasc Comput Tomogr. 2012 Mar-Apr;6(2):91-8.

X-ray induced DNA double-strand breaks in coronary CT angiography: comparison of sequential, low-pitch helical and high-pitch helical data acquisition. Brand M, Sommer M, Achenbach S, Anders K, Lell M, Löbrich M, Uder M, Kuefner MA. Eur J Radiol. 2012 Mar;81(3):e357-62.

Radiation dose considerations by intra-individual Monte Carlo simulations in dual source spiral coronary computed tomography angiography with electrocardiogram-triggered tube current modulation and adaptive pitch. May MS, Deak P, Kuettner A, Lell MM, Wuest W, Scharf M, Keller AK, Häberle L, Achenbach S, Seltmann M, Uder M, Kalender WA. Eur Radiol. 2012 Mar;22(3):569-78.

Atrial and ventricular functional and structural adaptations of the heart in elite triathletes assessed with cardiac MR imaging. Scharf M, Brem MH, Wilhelm M, Schoepf UJ, Uder M, Lell MM. Radiology. 2010 Oct;257(1):71-9.

Coronary computed tomography angiography with a consistent dose below 1 mSv using prospectively electrocardiogram-triggered high-pitch spiral acquisition. Achenbach S, Marwan M, Ropers D, Schepis T, Pflederer T, Anders K, Kuettner A, Daniel WG, Uder M, Lell MM. Eur Heart J. 2010 Feb;31(3):340-6

Cardiac magnetic resonance assessment of left and right ventricular morphologic and functional adaptations in professional soccer players. Scharf M, Brem MH, Wilhelm M, Schoepf UJ, Uder M, Lell MM. Am Heart J. 2010 May;159(5):911-8

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